|
VEF I-12 - Treniņlidaparāts
Uz VEF I-11 bāzes VEFa aviācijas nodaļas galvenais
konstruktors Kārlis Irbītis konstruēja
mācību iznīcinātāju I-12.
1937.g. vasarā I-12 piedalījās Anglijas sacensībās King Cup Race
un ieguva 1. godalgoto vietu, turklāt I-12 ieguva starptautisku
atzinību.
Vēlāk ar šo lidmašīnu tika uzstādīti vairāki rekordi.
Sērija no četriem lidaparātiem, kuriem dzinēji tika iepirkti par
saziedotajiem līdzekļiem: divus dzinējus uzdāvināja
Latvijas Zemkopības ministrija, pa vienam - Rūpnieku apvienība
un Tirgotāju apvienība.
idmašīnas cena - 22 000 lati.
Tika izgatavoti vienvietīgā un divvietīgā lidaparātā varianti,
t.i. divvietīgā variants tika pārtaisīts par vienvietīgo,
tādi lidaparāti bija Aizsargu Aviācijai.
Kopumā Aizsargu aviācijā bija 4 VEF I-12, divi divvietīgie un divi
vienvietīgie, iznicinātāju pilotu apmācībai,
aprīkoti tai skaitā arī ar fotoložmetējiem.
1938. gada maijā četri Aizsargu Aviācijas piloti divos I-12 veica lidojumu
uz Helsinku aviācijas svētkiem.
Demonstrāciju lidojumi beidzās 17 maijā ar aviokatastrofu, kuras
rezultātā gāja bojā latviešu pilots Kārlis Lešinskis un somu pilots Mari Kuopamjaki.
Otrā aviokatastrofa ar šo lidmašīnu tipu notika 1938. gada 30.
oktobrī Spilves lidlaukā, kur gāja bojā Toms Gailītis.
Pārējās lidmašīnas tika izkomplektētas pēc 1940. gada aneksijas.
Kopumā tika izgatavotas 12 VEF I-12 lidmašinas.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dizains un web izstrāde: @
Ainis Lociks 2006
pēdējās
izmaiņas 2007.07.26
|